Page 25 - Revista Codreaniada nr.5
P. 25
Te gândești deja să pleci la facultate în altă țară? Sau să experimentezi măcar un semestru
de liceu în afară? Dar o excursie organizată în străinătate?
În paginile ce urmează vei găsi răspunsurile multora dintre întrebările tale despre
experiențele educaționale în afara țării. Am stat de vorbă cu elevii, foști codreniști și domnii
profesori, pentru a ne povesti ce au văzut, cum a fost contactul cu un alt sistem educațional,
plusurile și minusurile învățământului românesc, studiul în afară pe termen lung și multe altele.
SEJURURILE LINGVISTICE PENTRU ELEVI – oportunități de învățare
Ce înseamnă un sejur lingvistic?
Pentru fiecare elev, răspunsul la această întrebare poate fi diferit. Este o altfel de
excursie, o experiență personală, o „baie lingvistică” și o imersiune în cultura altei țări.
Ca profesor de limba franceză, mi-am dorit să creez elevilor oportunități de a studia această
limbă dincolo de cadrul artificial al clasei și de a dobândi și alte competențe-cheie, prin activități
care au vizat interdisciplinaritate.
Astfel, o primă oportunitate a fost posibilitatea de a primi finanțare de la Comisia Europeană,
prin programele Comenius și Erasmus+, ca urmare a selecției celor mai bune proiecte depuse
de profesorii din învățământul preuniversitar, pe teme propuse în funcție de prioritățile
europene sau naționale, specifice anului de candidatură. Prin urmare, activitățile din cadrul
proiectelor se desfășurau în colaborare cu elevi și profesori din alte țări și vizau realizarea în
comun a unor produse finale. Pentru că începutul acestei munci a fost de bun augur, am scris și
coordonat proiecte europene încă din anul 2002 cu scopul de a promova francofonia și de a le
insufla elevilor ideea că o limbă străină se învață prin raportarea la elementele de cultură și
civilizație ale țării respective.
În toate proiectele realizate, limba țintă a fost limba franceză și partenerii de proiect au fost
școli atât din Franța, cât și din alte țări francofone. Când am început activitatea de management
al proiectelor europene, eram profesoară la alt liceu, dar din 2009, am continuat cu aceeași
pasiune scrierea și implementarea de proiecte și la Colegiul Codreanu. În aceste proiecte au fost
implicați nu doar elevi, ci și alți profesori cu care am format echipe de lucru interdisciplinare și
pentru care mobilitățile în țările partenere au dus la îmbunătăţirea competenţelor lor lingvistice,
la utilizarea tehnologiilor moderne de informare şi comunicare şi la îmbogăţirea cunoştinţelor
despre varietatea culturilor europene.
24