Page 14 - Monografie completa
P. 14

(desen-caligrafie), Valner I. Maximilian (germana), Creţeanu G. Neculai (ştiinţele
                    16
            naturii).
                  Printre  multiplele  reforme  ale  lui  Cuza  privind  modernizarea  şi
            „europenizarea” Principatelor Unite Române, se include şi reforma învăţământului.
            La  propunerea  secretarului  de  stat  al  Departamentului  Justiţiei,  Cultelor  şi
            Instrucţiunii  Publice,  Nicolae  Creţulescu,  prin  raportul  nr.  52.014,  s-a  înaintat

            domnitorului  Al.  I.  Cuza  „Proiectul  de  lege  asupra  învăţământului  public”,  spre
            aprobare  (sancţionare),  la  2/14  iulie  1864.  Domnitorul  a  sancţionat-o  şi  a
            promulgat-o la 25 noiembrie 1864.
                  La 1 septembrie 1864 s-au deschis cursurile Liceului „Codreanu”, în prezenţa

            oficialilor ministeriali, judeţeni şi locali, în acelaşi local în care funcţionase până
            atunci  Gimnaziul  „Codreanu”,  fiind  al  patrulea  liceu  înfiinţat  în  cele  două  ţări
            româneşti, după cele din Bucureşti, Iaşi şi Craiova. În anul şcolar 1864-1865, s-a
            înfiinţat prima clasă de curs superior, a cincea, adăugându-se succesiv câte o clasă
            pentru fiecare an, astfel că în vara anului 1867, Liceul „Codreanu” a dat prima serie

                                                       17
            de absolvenţi cu liceul complet (şapte clase).
                  Încercări de modificare a legii învăţământului din 1864 s-au făcut în 1869,
            1872,  1876  şi  1879.  În  urma  modificărilor  din  1879,  s-a  stabilit  ca  diploma  de

            licenţă  sau  doctorat  să  devină  prima  condiţie  de  admitere  la  concursul  pentru
            ocuparea  unei  catedre  de  liceu.  De  asemenea,  în  1882,  se  introduce  noţiunea  de
            bacalaureat  în  locul fostului „examen general”. 18  Primul bacalaureat  al  Liceului
            „Codreanu”  a  avut  loc  în  vara  anului  1883,  când  au  fost  admişi  şase  candidaţi.
            Aceasta era cea de-a 17-a serie de absolvenţi de curs superior de liceu şi cea de-a

            25-a serie de la înfiinţarea Gimnaziului „Codreanu”. În 1884, statul întreţinea opt
            licee, printre care şi pe cel din Bârlad, elevii de aici învăţând din ce în ce mai bine,
            poate şi datorită faptului că acest liceu fusese absolvit de oameni care începuseră să
            se afirme vertiginos: Alexandru Philippide, Alexandru Vlahuţă, Nicolae Petraşcu,

            Rădulescu-Niger etc.




            16 Ibidem, p.60.
            17 Traian Nicola, op. cit., p. 86.
            18 Mioara Cimpoiesc, Octavian Ionescu, Probleme de pedagogie în presa de la Unirea Principatelor
            până la cucerirea Independenţei României, Bucureşti, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti,
            1967, p. 114.

                                                   14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19