Page 11 - Monografie completa
P. 11

care se înveţe dialectul latinesc.  O astfel de instituţie era potrivită atât vechimii
            Bârladului, atestat documentar din 1174, cât şi tradiţiei lui cărturăreşti: în Bârlad a

            existat  dintotdeauna  un  nerv  subtil  al  ctitoriei,  un  vis  al  elevării  prin  carte,  o
            mobilitate  intelectuală  aparte,  asociată  freneziilor  idealiste  şi  pornirii  spre  fapte
                 9
            mari.
                  Înfiinţarea  Clasului  Fundaţiei  Codrianului  însemna  un  prim  pas  către

            învăţământul  secundar  în  Bârlad.  În  primul  an  şcolar  al  Clasului  Fundaţiei
            Codrianu numărul elevilor a fost de 18, aceştia având între 10 şi 14 ani, după care a
            urmat  un  regres  până  în  anul  şcolar  1852-1853,  când  şcoala  cunoaşte  o  nouă
            dezvoltare. Cauzele regresului au fost Revoluţia de la 1848, repetatele epidemii de

            holeră, ocupaţia repetată a Moldovei de către trupele ţariste, asprimea excesivă a
                                                                     10
            iernii 1850, secetele care au dus la grave lipsuri alimentare.
                  În  anii  de  existenţă  a  acestui  Clas  (1846-1858),  au  funcţionat  ca  profesori
            oameni  erudiţi,  precum  Ioan  Zăhărescu,  Iosif  Popescu-Patriciu,  Ioan  Ionescu,
            Costachi Nanu, Ioan Popescu, I. Praja, G. Georgescu, Tertulian Tobias, I. Zmeu,

            Stavrat,  I.  Dumbravă,  Ulis(e)  Filaletis.  Ei  au  continuat  să  aplice  conceptul
            dezvoltării în armonie a sufletului şi a minţii, punând la temelia instruirii îmbinarea
            perceperii senzoriale cu reflectarea abstractă a lumii, la o vârstă când personalitatea

            e  în  formare.  Matematica  se  afla  în  frăţietate  cu  gimnastica,  filosofia  cu  lucrul
                                                                   11
            manual, limbile clasice cu muzica, excursiile cu desenul.
                  La    13   septembrie
            1858,      Clasul      Real
            „Codreanu”  şi-a  încetat

            existenţa; el s-a transformat
            în  Gimnaziul  „Codreanu”.
            Încă  din  1849,  venind  spre
            Iaşi  de  la  Constantinopol,

            domnitorul       Alexandru
            Grigore  Ghica  s-a  oprit  la
            Bârlad,  unde  a  fost  găzduit
            în  casa  vornicului  Alecu  Sturza.  S-au  ţinut  cuvântări,  una  dintre  ele  fiind  a


            9 C.D.Zeletin, Gaură-n cer, Editura Athena, Bucureşti, 1997, p.40.
            10 Iacov Antonovici, op. cit., p. 54.
            11 C.D.Zeletin, op.cit., p.41.

                                                   11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16